Vannfakta: en uavhengig nyhetsportal for vannrelaterte tema.

Tips oss

+47 907 666 43

Ny fagskoleutdanning – Sirkulærdisponering av vann

I september begynte de første studentene på det som er den første utdanningen i Norge innen sirkulærdisponering av vann. Vann som ressurs er det bærende elementet i studiet.

av | nov 4, 2020

Vi har enorme vannmengder i Norge, mye nedbør er somregel et større problem enn tørke. Samtidig er tilgangen til rent vann en voksende utfordring også her. Kombinasjonen urbanisering og et økt og endret nedbørsmønster krever nye løsninger, blant annet fra kommunene. I bærekraftsammenheng er vann en bærende faktor. 

Artikkelforfatteren i grønn jakke, i forbindelse med et studieforsøk knyttet til infiltrasjonstesting. Foto: Dorte Finstad ved Vea.

På tvers av land og fag

Ny kunnskap og nye samarbeidsformer er forutsetninger for å løse dagens og morgendagens utfordring knyttet til vann, i Norge og internasjonalt. Tverrfaglig samarbeid er vesentlig ved planlegging og utførelse av sirkulær vannhåndteringstiltak. Derfor er utdanningen ved Norges grønne fagskole – Vea, utviklet som en del av et internasjonalt prosjekt og i samarbeid med Nordiske Håndverksforum, Rørentreprenørene Norge, organisasjonen for Norske anleggsgartnere – miljø og landskapsentreprenører (naml) og Maskinentreprenørenes forbund.

Utdanningen er rettet mot anleggsgartnere, anleggsmaskinførere, anleggsrørlegger, vei- og anleggsfagarbeidere samt rørleggere. Målet er blant annet å utdanne dyktige, ettertraktede og miljøbevisste yrkesutøvere innen grønne yrkesfag. I tillegg er det tilrettelagt for at de tre bransjene skal lære av og med hverandre, for sammen å bidra til å arbeide frem tverrfaglige løsninger. Denne første klassen har en bred yrkes- og alderssammensetning, noe som virker lovende for den faglige utviklingen og dynamikken i gruppen.

Vann som ressurs

God vanndisponering er god økonomi, og en forutsetning for å løse dagens og morgendagens utfordringer. Hele syv av FNs 17 bærekraftsmål er integrert i utdanningen. Undervisningen er et deltidsstudium over ett år med en kombinasjon av nettbasert arbeid, syv samlinger på Vea og et fordypningsprosjekt.  For mer informasjon om faget og skolen, se her.

FAKTA:

  • Vann fra nedbørsperiodene og gjenbruk av vann fra husholdningene, representerer en ressurs som i dag er lite utnyttet.  
  • Belastningen på eksisterende avløpsnett er stor. Ledningsnett og rensetiltak har ikke kapasitet til å håndtere dagens og fremtidens belastninger. Ledningsbrudd og oversvømmelser fører til store samfunnsutfordringer og kostnader.  
  • Vi må i større grad ta bedre vare på vannressursene, ved gjenbruk og disponering av blant annet spillvann og overvann.  

NB: Artikkelforfatteren, Inger Anita Merkesdal, er selv blant studentene i klassen.

Inger Anita Merkesdal
Vannfakta tar imot tips, kontakt oss gjerne!

3 Kommentarer

  1. Yvona Holbein

    Så interesant! Oslo har lenge snakket om at det er behov for kursing/opplæring av alle som bygger de blågrønne løsningene vi trenger! Lykke til!

    Svar
    • Inger Anita Merkesdal, redaktør Vannfakta

      Takk!

      Blant temaene vi studenter har snakket om er avgjort behovet for å etablere og vedlikeholde de blågrønne løsningene riktig. De fungerer ikke etter hensikten hvis de anlegges eller driftes feil. Som fagjournalist har jeg også flere ganger sett hvordan feil i anleggsfasen eller drift fører til at tiltakene ikke virker. Så ja – helt enig. Og et lite tips – dette kan de mye om på Vea!

      Svar
  2. Nina Strøm-Madsen

    Kjempespennende at denne utdanningen har kommet på plass og absolutt et behov for denne kompetansen også på fagskolenivå!

    Svar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Andre innlegg

Betydelig interesse; digitalisering for bedre VA-løsninger

Betydelig interesse; digitalisering for bedre VA-løsninger

Joda, landets VA-avdelinger har utfordringer i fleng. Digitalisering kan være en betydelig bidragsyter for å løse disse. Jo bedre datagrunnlag vi har, jo riktigere kan vi handle. InfoTiles’ forretningsidé er å bistå kunder med å effektivisere kunnskapsuthenting og...

Sirkulærdisponering av vann – studentenes faglig utbytte

Sirkulærdisponering av vann – studentenes faglig utbytte

Vann i mengder er avgjort et problem, men også vannmangel kan ramme oss. Klimaendringer i kombinasjon med urbanisering gjør at vi må håndtere vannet på nye måter. De måtene må læres. Fagskoletilbudet er et bidrag fra Vea inn i arbeidet med å løse samfunnets...

Katastrofedataspill om flom

Katastrofedataspill om flom

Kan et dataspill hjelpe? Det kan være vanskelig å forstå omfang og konsekvenser ved å lese en rapport. Det er vansklig å fatte omfanget før en står midt i katastrofen, eller etterpå. Nå vil NTNU, i følge en artikkel publisert på Gemini.no, lage et katastrofedataspill...

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.