Hva skal kommunene gjøre?
Med ujevne mellomrom, spesielt i budsjettsammenheng, dukker det opp artikler som tar opp etterslepet og kommende kostnader, som kommunene må velte over på abonnentene. Som denne, hvor NRK beskriver vann og avløpsavgifter som kan komme til å ødelegge privatøkonomien i mange husholdninger.
Dette er den fjerde artikkelen i Vannfaktas serie om vannmålere. Her med vekt på muligheten for kommuner.
Hever kvaliteten på arbeidet
InfoTiles selger verktøy som gir kommunene full innsikt i det som nå er usynlig, som innsikt i og kontroll over ledningsnettet. Først med denne kunnskapen kan kommunene arbeide bærekraftig og målrettet for å tette lekkasjene og trygge vannforsyningen.
Foruten økt bærekraft effektiviserer og kvalitetsikrer verktøyet prosedyrer i kommunene, samtidig som kommunen kan levere et bedre tilbud til befolkningen.
Kunnskap i sanntid
InfoTiles bistår kundene ved å effektivisere kunnskapsuthenting og bruken av data, og gjøre data fra ulike kilder og systemer tilgjengelige i én og samme løsning i sanntid.
I arbeidet benyttes kunnskap som de fleste kommuner har. Det er innsikt om alder, dimensjon, materiale, risikofaktorer for ledninger, elementlengder, grunnforhold og tilkoblinger. I tillegg kommer kunnskap InfoTiles bistår kundene i å samle inn gjennom målinger.
Kommunens behov
Lillestrøm er en av kommunene som kjøper tjenester fra InfoTiles. «– Vi manglet data, og i den grad vi hadde data måtte vi samle informasjon om hendelser som hadde skjedd og beskrive de i etterkant. Informasjonen måtte vi hente fra ulike programmer, på ulike servere. Når vi fikk oversikt, var hendelsen som regel unnagjort.
Vi ønsket oss et verktøy for å se hva som skjedde idet det skjedde, slik at vi kunne agere ut fra dette. I tillegg ville vi ha tilgang til all informasjonen på ett sted, lett tilgjengelig for alle involverte, begrunnet Asgeir Hagen i denne artikkelen. Han er seksjonsleder for databaser og prosesstyring innen vann og vannmiljø i Lillestrøm kommune.
Skal dele erfaringer
Blant de fysiske verktøyene som kan gi kommunene kunnskap og kontroll, er digitale vannmålere. For kommunene representerer det både muligheter og en rekke utfordringer. Blant forhold kommunene må ta stilling til er valg av type vannmåler, avgjørelser knyttet til informasjonsinnhenting samt integrasjoner med andre kommunale systemer og åpne datakilde. Alt dette har InfoTiles erfaring fra.
Selskapet har bistått to kommuner, Trondheim og Molde, med å samle informasjon fra ulike digitale vannmålere og å gjøre informasjonen homogen. Kunnskap om hva dataen kan brukes til og hvordan dette kan gjøres, vil InfoTiles dele på et webinar 23. november, hvor Vannklyngen er medarrangør. Da går kommuner og leverandører sammen for å diskutere digitale og smarte vannmålere.
Selger trygghet og fleksibilitet
– Vi respekterer og vet at mye av det «gamle gullet» finnes i eksisterende fagsystemer. InfoTiles har allerede i dag integrasjoner mot de fleste fagsystemer, som vann og avløp benytter knyttet til arbeidsordre, ledningsnett, lytteutstyr, fakturering og kontrollsystemer m.m. Dette sikrer et helhetlig bilde fra dag en, forklarer Johnny Alexander Gunneng, i InfoTiles.
Selskapet er opptatt av å trygge kommunenes eierskap til dataen, og behov for selvstendighet og fleksibilitet.
– All data eies av kunden. Det er bare kommunen og personer med de riktige «nøklene» som har tilgang til dataene. Samtidig er all data tilgjengelig for eksport. Slik får kommunen tilgang til sine data for gjenbruk i andre løsninger, om det er et ønske, beskriver Grunneng.
Verdier for kundene
All data fra de digitale vannmålerne blir lagret sikkert og det er ingen begrensninger i løsningen, knyttet til intervaller/hyppighet av hvor ofte vannmålerne kan sende denne. Kunnskapen visualiseres tilpasset kommunens og Vann og Avløps-avdelingens behov.
I første omgang gir digitale vannmålere kommunens driftspersonell oversikt og innsikt i vannsoner og vannforbruk. Dette bedrer planlegging, og legger til rette for best mulig drift og målrettet innsats for å reduser lekkasje.
Samtidig får innbyggere forståelse av eget forbruk og hvordan dette utvikler seg. I dette ligger også en betydelig mulighet for den enkelte abonnent til å redusere egne utgifter.
Løsningen inneholder maskinlæring som gjør at man over tid kan få varsler før hendelser oppstår, noe som både sparer miljøet, innbyggerne og en slunken kommunekasse. Fakturaarbeidet kan samtidig automatiseres, noe som igjen gir effektivisering og kvalitetssikring.
0 kommentarer