Vannfakta: Uavhengig faktaportal om vannrelaterte tema for folk flest

Tips oss

+47 907 666 43

Ny fagskoleutdanning – Sirkulærdisponering av vann

I september begynte de første studentene på det som er den første utdanningen i Norge innen sirkulærdisponering av vann. Vann som ressurs er det bærende elementet i studiet.

av | nov 4, 2020

Vi har enorme vannmengder i Norge, mye nedbør er somregel et større problem enn tørke. Samtidig er tilgangen til rent vann en voksende utfordring også her. Kombinasjonen urbanisering og et økt og endret nedbørsmønster krever nye løsninger, blant annet fra kommunene. I bærekraftsammenheng er vann en bærende faktor. 

Artikkelforfatteren i grønn jakke, i forbindelse med et studieforsøk knyttet til infiltrasjonstesting. Foto: Dorte Finstad ved Vea.

På tvers av land og fag

Ny kunnskap og nye samarbeidsformer er forutsetninger for å løse dagens og morgendagens utfordring knyttet til vann, i Norge og internasjonalt. Tverrfaglig samarbeid er vesentlig ved planlegging og utførelse av sirkulær vannhåndteringstiltak. Derfor er utdanningen ved Norges grønne fagskole – Vea, utviklet som en del av et internasjonalt prosjekt og i samarbeid med Nordiske Håndverksforum, Rørentreprenørene Norge, organisasjonen for Norske anleggsgartnere – miljø og landskapsentreprenører (naml) og Maskinentreprenørenes forbund.

Utdanningen er rettet mot anleggsgartnere, anleggsmaskinførere, anleggsrørlegger, vei- og anleggsfagarbeidere samt rørleggere. Målet er blant annet å utdanne dyktige, ettertraktede og miljøbevisste yrkesutøvere innen grønne yrkesfag. I tillegg er det tilrettelagt for at de tre bransjene skal lære av og med hverandre, for sammen å bidra til å arbeide frem tverrfaglige løsninger. Denne første klassen har en bred yrkes- og alderssammensetning, noe som virker lovende for den faglige utviklingen og dynamikken i gruppen.

Vann som ressurs

God vanndisponering er god økonomi, og en forutsetning for å løse dagens og morgendagens utfordringer. Hele syv av FNs 17 bærekraftsmål er integrert i utdanningen. Undervisningen er et deltidsstudium over ett år med en kombinasjon av nettbasert arbeid, syv samlinger på Vea og et fordypningsprosjekt.  For mer informasjon om faget og skolen, se her.

FAKTA:

  • Vann fra nedbørsperiodene og gjenbruk av vann fra husholdningene, representerer en ressurs som i dag er lite utnyttet.  
  • Belastningen på eksisterende avløpsnett er stor. Ledningsnett og rensetiltak har ikke kapasitet til å håndtere dagens og fremtidens belastninger. Ledningsbrudd og oversvømmelser fører til store samfunnsutfordringer og kostnader.  
  • Vi må i større grad ta bedre vare på vannressursene, ved gjenbruk og disponering av blant annet spillvann og overvann.  

NB: Artikkelforfatteren, Inger Anita Merkesdal, er selv blant studentene i klassen.

Inger Anita Merkesdal
Vannfakta tar imot tips, kontakt oss gjerne!

Andre innlegg

Enklere tilgang til kunnskap for vannbransjen

Enklere tilgang til kunnskap for vannbransjen

– Og forhåpentligvis også for mennesker utenfor vannbransjen, som har interesse for det som skjer der. Norsk Vann har nylig lansert sine nye nettsider, målet har vært å gjøre kunnskap og ressurser enda mer tilgjengelig for alle som er opptatt av vann og avløp i Norge.

Sirkulærdisponering på palmeøya: Vi bare gjør det!

Sirkulærdisponering på palmeøya: Vi bare gjør det!

På under tre generasjoner har familien forvandlet en forblåst, treløs og gammel husmannsplass til en paradisisk palmehage, hvor de i en hektisk sommersesong tar imot tett opp mot 48.000 gjester. Som om ikke det er imponerende nok; familien har også tatt i bruk nedbør som en uunnværlig ressurs – og viser at sirkulærdisponering handler om vilje.

Ny Overvannsgruppe: God oppslutning og lovende start 

Ny Overvannsgruppe: God oppslutning og lovende start 

Overvannshåndtering er en av vår tids store, uløste utfordringer – med komplekse faglige spørsmål, høye kostnader og uklare ansvarsforhold. Tekna har tatt initiativet til å samle deltakere fra fagmiljøene til en ny nettverksgruppe for overvannsgruppe, som kan få få stor betydning i arbeidet med å utvikle løsninger, dele kunnskap og påvirke rammevilkårene.

[instagram-feed cols=5]