Kan et dataspill hjelpe?
Det kan være vanskelig å forstå omfang og konsekvenser ved å lese en rapport. Det er vansklig å fatte omfanget før en står midt i katastrofen, eller etterpå.
Nå vil NTNU, i følge en artikkel publisert på Gemini.no, lage et katastrofedataspill som kan forstås av alle. Dataspillet skal viser hvordan flom i de ulike kommune er vil arte seg.
Bakgrunnen for ideen er like fascinerende som selve dataspillet. Det handler om en professor i hydrologi, som havnet midt i en sommerflom på hjemtraktene i Utvik, året etter at han hadde sagt i fra til både kommunen og NVE at noe måtte gjøres med elva.
Realistiske scenarier for forebygging
Flommen i Utvik ble starten på NTNU-prosjektet som fikk navnet World of Wild Waters (WoWW ) – altså ikke det mer kjente WoW, World of Warcraft.
Målet er å lage et dataspill som kan forstås av alle. I stedet for en kjedelig rapport, kan planleggerne lage realistiske scenarioer for flom og ras som de kan vise politikerne.
– Simuleringer vil avsløre hvor problemene ligger, slik at de kan forebygges. Ved å legge inn tiltak i spillet, som å bygge en mur eller lage større åpning på ei bru, kan man digitalt observere virkningen det vil ha på flomsituasjonen, forteller professor Oddbjørn Bruland ved Institutt for bygg- og miljøteknikk, NTNU, i artikkelen som ligger her.
0 kommentarer